
De VHF-maritieme frequenties in Frankrijk spelen een cruciale rol in de maritieme veiligheid en de communicatie tussen schepen, havens en maritieme autoriteiten.
De VHF marine, of "Zeer Hoge Frequentie, " wordt voornamelijk gebruikt voor communicatie over korte afstanden, meestal van 2 tot 6 zeemijl (~10km) voor draagbare radio's en tot 20 tot 30 zeemijl (~50km) voor de vaste lijnen VHF het meest efficiënt.
Qua frequentieband werken VHF marifoons tussen 156 en 162 MHz , een strand dat uitsluitend is gereserveerd voor maritiem gebruik . Aan elk kanaal is een specifieke functie toegewezen, bijvoorbeeld veiligheidscommunicatie, noodcommunicatie of communicatie tussen schepen. Kanaal 16 (156,8 MHz) is bijzonder belangrijk, omdat het is gereserveerd voor noodoproepen en op de eerste hulp, en moeten voortdurend door schepen op zee worden gecontroleerd.

NAMELIJK
Regulering en gebruik van VHF Marine
Licenties en certificaten voor het gebruik van frequenties VHF Marine
In Frankrijk is het gebruik van maritieme frequenties strikt wettelijk geregeld, met enkele uitzonderingen.
Sinds 2011 hebben schippers die in Franse wateren varen geen vaarbewijs meer nodig voor het gebruik van een VHF Marine-radio zonder DSC met een vermogen van minder dan 6 W.
Aan de andere kant moet elke vaste of draagbare VHF-operator die is uitgerust met een ASN-systeem en een vermogen groter dan 6 W, het Restricted Radiotelephone Operator Certificate (CRR) hebben om legaal uit te geven. Dit certificaat garandeert dat de operator bekend is met de procedures voor het gebruik van het VHF-signaal, met name op het gebied van noodgevallen en maritieme communicatie. Deze regelgeving is van toepassing op vaartuigen die in Franse wateren varen, ongeacht of ze onder Franse of buitenlandse vlag varen.
Reist u in Frankrijk en beschikt u over een vaarbewijs voor de pleziervaart op zee of binnenwateren? U hoeft geen CRR te hebben.
Handige link: www.anfr.fr
VHF Gereserveerde zeekanalen
De verschillende VHF-kanalen zijn toegewezen voor specifieke doeleinden om de vlotte communicatie en veiligheid op zee te waarborgen.
Naast kanaal 16, dat universeel is voor noodoproepen, zijn er andere kanalen bestemd voor communicatie tussen schepen, havens en hulpdiensten. Zo is kanaal 70 gereserveerd voor het Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS) voor het versturen van digitale waarschuwingen. Havencommunicatie of manoeuvres in de buurt van havens worden vaak uitgevoerd op kanaal 12 en 14. Het gebruik van deze kanalen is gereguleerd om interferentie te voorkomen en ervoor te zorgen dat belangrijke communicatie niet wordt verstoord. Tot slot zijn de kanalen 6, 8, 72 en 77 nuttig voor communicatie tussen schepen.

Juridisch kader
Controle en naleving van frequenties VHF Marine volgens uw gebruik
Tot slot is het belangrijk om op te merken dat het gebruik van de frequenties VHF in Frankrijk aan strenge controles onderhevig is. Elke overtreding, zoals het ongeoorloofd gebruiken van een verboden kanaal of het ontbreken van een VHF Marine-vergunning, kan leiden tot sancties.
ANFR houdt, in samenwerking met de maritieme autoriteiten, toezicht op het gebruik van deze frequenties om misbruik te voorkomen. Het is daarom van essentieel belang dat schippers, vissers en maritieme professionals zich aan de huidige regelgeving houden om de veiligheid en het goede beheer van de maritieme communicatie te garanderen.
OfficeEasy verduidelijkt de lezing van de verschillende verplichtingen met de onderstaande 4 tegels:
Ontdek de wettelijke verplichtingen met betrekking tot het gebruik van VHF Marineradio's en frequenties, afhankelijk van uw type navigatie (maritiem of rivier) en uw geografische gebied (Frankrijk of internationaal). Met deze informatie weet u of er een certificaat vereist is, op basis van het vermogen van uw apparaat en de aanwezigheid van de ASN-functie. Controleer de details om te zien of deze voldoen aan de huidige regelgeving, of het nu gaat om een VHF zonder ASN van minder dan 6 watt of een VHF die is uitgerust en krachtiger is.
Goede praktijk
Enkele tips en aanbevelingen van reddingswerkers op zee
- Neem altijd een VHF Marine mee :Ongeacht het type vaargebied, een marifoon is essentieel voor de veiligheid. Hiermee kunt u in noodgevallen om hulp vragen en op de hoogte blijven van de situatie.
- Geef uitleg aan de bemanning :De schipper moet de bemanning laten zien hoe ze de VHF Marine moeten gebruiken en ervoor zorgen dat iedereen weet hoe ze de hulpdiensten op kanaal 16 kunnen waarschuwen in geval van een probleem.
- Initialisatie en MMSI : Zodra uw VHF Marine ASN is geregistreerd bij de ANFR en de MMSI is geprogrammeerd, kan de VHF uw identiteit en positie doorgeven in geval van een alarm, wat de noodrespons vergemakkelijkt.
- Plan voor voldoende autonomie :Neem, afhankelijk van de duur van uw reis, een oplader of reservebatterijen mee, aangezien de autonomie van een VHF Marine varieert van 5 tot 8 uur.
- Noodnummer : Als VHF niet beschikbaar is, gebruik dan uw mobiele telefoon om de CROSS te bellen door 196 te draaien, maar houd er rekening mee dat de telefoon de VHF Marine niet vervangt voor communicatie op zee.
